Monday, April 05, 2010

Sometimes i just dont get it

Is a little rant in this monday morning.
Setelah 6 tahun berkenalan dan duduk satu rumah with suami jepun, sudah la saya paham dan bererti sedikit mengenai org org jp. Memang la saya sometimes lantak aje ngan formalities dia orang tapi sometimes kena jugak jaga perasan orang. Hari nie, suddenly feel stressful pulak bergaulan ngan group dia orang. semua-nya , meiwaku . kalo sama fren lain, lantak aje, pesan tolong beli kan ini itu kalo on the way. Kalo nak pesan kawan kawan jp, nanti my suami kata, itu meiwaku, tak bagus. apanya itu meiwaku, saya tak paham, bukan suruh go out all the way and beli, on the way aje itu pesan pun meiwaku. Kekadang saya tak perasan lepas tanomu baru ingat, oh itu jp punya org, tak bagus kalo pesan, cepat cepat call dan mintak maaf. somemore ini mintak maaf kena cakap lama lama macam bagi speech.
Satu lagi kalo lepas makan makan dan berparty party ngan dia org, lepas tu lagi punya mendou. kena la saya hantar email atau call untuk mengucapkan terima kasih sorang sorang. kena lagi meng-komen kan makanan atau omiyage sorang sorang. i tak paham, kalo ngan fren lain thank you aje sudah cukup.
memang la, i belum lagi jadi sejepun yg di sangka.
sekian, mongu hari ni.

3 comments:

Little Samourai said...

uwaaa... I selalu fikir nak keluar Jepun but when I think of pergaulan dengan komuniti Jepun di luar Jepun, kowakunaru. maybe you should BBB* jek.

*buat-buat bodoh

Chi Hua Hua said...

haha BBB i like dat.. i oso selalu BBB but sometimes stress dah tamaru kena rant sikit. tak tau la org jp luar jp is more flexible or sebab in jp i kurang fren and i masam duduk situ kejap aje. maybe or duduk luar jp senang sikit kot. tapi i dengar cyuzaiin no okusama tu yg susah.. tapi i tak bergaulan ngan group cyuzai-in no okusama.
ei in jp cam mana lepas go makan2 kena tulis thank you note sorang2 ker? i pernah ditegur lepas i gi makan dia org and keep quiet after dat.

Little Samourai said...

Not sure about the thank you note. I've never sent any sebab Imran cakap tak payah!

Btw, I just tagged you!